Scandinavian Working Papers in Business Administration

GRI-rapport,
University of Gothenburg, Gothenburg Research Institute GRI

No 2004:6: Mot en respektens etik för servicemötet

Hervé Corvellec ()
Additional contact information
Hervé Corvellec: Gothenburg Research Institute, Postal: Gothenburg Research Institute, School of Economics and Commercial Law, Göteborg University, Box 600, SE 40530 Göteborg, Sweden

Abstract: Servicemötet handlar oftast om ett möte mellan människor. I detta avseende är det inte bara legitimt utan även nödvändigt att betrakta det utifrån ett etiskt perspektiv och ställa sig frågan: vilken moral kräver servicemötet?Kapitlet börjar med en introduktion till Emmanuel Levinas etik. Det fortsätter med en kritisk läsning av valda texter inom service management. Det avslutas med ett Richard Sennett inspirerat försvarstal för respekt som servicemötets etik.

Keywords: etik; Emmanuel Levina; service management

20 pages, August 13, 2004

Full text files

index.xsql?pubid=38600 PDF-file 

Download statistics

Questions (including download problems) about the papers in this series should be directed to Lise-Lotte Walter ()
Report other problems with accessing this service to Sune Karlsson ().

This page generated on 2024-02-05 17:10:06.