Scandinavian Working Papers in Business Administration

FE rapport,
University of Gothenburg, Department of Business Administration

No 1999-370: Effekter av internationell turism på konsumenters inköpsmönster och attityder till produkter

Annika Hallberg ()
Additional contact information
Annika Hallberg: Department of Business Administration, School of Economics and Commercial Law, Göteborg University, Postal: Department of Business Administration, School of Economics and Commercial Law, Göteborg University, Box 640, SE 40530 GÖTEBORG

Abstract: Vid bedömning eller kategorisering av en produkt tar konsumenter ibland med produktens ursprungsland. Stereotypa bilder av olika länder och deras produkter förenklar konsumenternas bedömningar. Sedan 1965, då forskningen om betydelsen av produkters ursprungsland initierades, har såväl empiriska studier som experiment indikerat att ursprungsland är en viktig variabel vid produktval. Forskningsresultaten visar att det finns ett samband mellan attityder till ett land och attityder till produkter från det landet. I denna rapport diskuteras i vilken mån och hur internationell turism påverkar dels faktiskt köp- och konsumtionsbeteende, dels attityder och värderingar som har betydelse för beteendet. Avsikten är att nå kunskap om de faktorer som ligger bakom eventuella förändringar i konsumtionsmönstret efter en utlandsvistelse samt att ta reda på i vilken omfattning förändringar uppstår. Tre empiriska studier och vissa resultat från dessa presenteras. På basis av studierna kunde en effektmodell skapas, som visar hur turism kan påverka konsumenters attityder och/eller beteenden till följd av en förändring av en eller flera av faktorerna värderingar, känsla, kvalitet och upptäckt. Den grad av inflytande som varje faktor har, beror enligt studierna på ett antal bakgrundsvariabler som är kopplade antingen till konsumenten eller till utlandsvistelsen.

Keywords: Konsumentbeteende; turism; landimage; köpbeslut; produktpreferenser; produktattribut; attityder

30 pages, September 30, 1999

Full text files

2632 HTML file 

Download statistics

Questions (including download problems) about the papers in this series should be directed to Maria Persson ()
Report other problems with accessing this service to Sune Karlsson ().

This page generated on 2024-02-05 17:10:06.