Scandinavian Working Papers in Business Administration

FE rapport,
University of Gothenburg, Department of Business Administration

No 2000-375: KNOWLEDGE MANAGEMENT Hur svenska multinationella företag tillvaratar och sprider sina kunskaper

Björn Alarik and Andreas Diedrich
Additional contact information
Björn Alarik: Department of Business Administration, School of Economics and Commercial Law, Göteborg University, Postal: Department of Business Administration, School of Economics and Commercial Law, Göteborg University, Box 640, SE 405 30 GÖTEBORG
Andreas Diedrich: Department of Business Administration, School of Economics and Commercial Law, Göteborg University, Postal: Department of Business Administration, School of Economics and Commercial Law, Göteborg University, Box 640, SE 40530 GÖTEBORG

Abstract: Kan kunskap administreras? Finns det verktyg med vars hjälp kunskap kan styras och kontrolleras? Skapas kunskapsutvecklingoch lärande genom att tillsätta knowledge managers och bygga upp databaser och nät? Av undersökningar framgår att svenska storföretag denna gång inte följt amerikanska förebilder och konsulter i fotspåren. Inget av de undersökta företagen har byggt upp en hierarki av knowledge managers eller visat upp ett heltäckande IT-system för att utnyttja och sprida kunskaper. Det verkar snarare finnas en utbredd tveksamhet till att kunskap och lärande låter sig styras och kontrolleras med särskilda verktyg och metoder. Och ju större inslaget av tyst kunskap är, desto större tycks tveksamheten vara till att kunskap kan administreras. De undersökta företagen var övertygade om att det fanns värdefulla kunskaper som inte tillvaratogs och spreds i önskvärd utsträckning, men de var samtidigt villrådiga till hur detta skulle gå till. Goda förutsättningar för lärande skapas inte med några få grepp på kort tid. Det är en långsiktig utvecklingsprocess med en mångfald insatser som framför allt går ut på att bryta ner organisatoriska gränser och byråkratiska system, skapa ett klimat som präglas av öppenhet, trygghet och delaktighet och sträva efter ett ledarskap som kännetecknas av empati, tillit och lyhördhet.

Keywords: Kunskap; lärande; Knowledge Management; MNC

JEL-codes: D21; I21; M19

41 pages, November 28, 2000

Full text files

gunwba2000_375.pdf PDF-file Full text

Download statistics

Questions (including download problems) about the papers in this series should be directed to Maria Persson ()
Report other problems with accessing this service to Sune Karlsson ().

This page generated on 2024-02-05 17:10:06.