Mikael Löfström and Anders Örtenblad ()
Additional contact information
Mikael Löfström: Department of Business Administration, School of Economics and Commercial Law, Göteborg University, Postal: Department of Business Administration, School of Economics and Commercial Law, Göteborg University, Box 640, SE 40530 GÖTEBORG
Anders Örtenblad: Department of Business Administration, School of Economics and Commercial Law, Göteborg University, Postal: Department of Business Administration, School of Economics and Commercial Law, Göteborg University, Box 640, SE 40530 GÖTEBORG
Abstract: Under 1992 formades projektet; Kompetensöverföring i internationella, interorganisatoriska nätverk. Det hade sitt ursprung i ett övergripande projekt; Competence Analysis - the Management of Learning and Strategies for Competence development. Kompetensöverföringsprojektet beviljades anslag, från Volvos Forskningsstiftelse/Volvos. Projektet har tagit en ny riktning på basis av de forskningsresultat som framkommit i Kompetensöver föringsprojektet, vilket vi bl a diskuterar i rapportens avslutande del. Vi har studerat kompetensöverföring med anledning av att Stena Line förvärvade Sealink British Feries. I samband med förvärvet startade Stena Line ett omfattande utbildnings- och utvecklingsprogram för att överföra kompetens till det nyligen inkorporerade företaget.
Om vi sammanfattar de resonemang som vi för i rapporten visar studien av kompetensöverföring som vi genomfört att det finns en mängd komplikationer i en dylik process. Vi har sett att vid kompetensöverföring är det viktigt att fundera på i vilket sammanhang som överföringen sker. Sättet som kompetensöverföringen genomförs på är också centralt. Det gäller både det konkreta genomförandet och med vilka maktattribut överföringen understöds. Ett stort problem som vi har blivit uppmärksammade på under det att vi har bedrivit denna studie är att kompetensöverföring som perspektiv i sig är ett bekymmer. Det är, som vi påpekar, en tankefigur nära knuten till området teknologiöverföring. Vi har i studien blivit uppmärksammade på att denna tankefigur allt för hårt präglas av ett tekniskt kunskapsintresse. Det som saknas är den sociala dimensionen, dvs de interaktiva relationer som präglar mänskligt umgänge.
Keywords: Kompetens; kompetensöverföring; organisatoriskt lärande
JEL-codes: M12
28 pages, March 22, 1999
Full text files
gunwba1998_361.pdf.zip Full text
gunwba1998_361.pdf Full text
gunwba1998_361.ps.zip PostScript file Full text
gunwba1998_361.ps PostScript file Full text
Questions (including download problems) about the papers in this series should be directed to Maria Persson ()
Report other problems with accessing this service to Sune Karlsson ().
RePEc:hhb:gunwba:1998_361This page generated on 2024-09-13 22:18:17.