Mette Sandoff ()
Additional contact information
Mette Sandoff: Department of Business Administration, School of Business, Economics and Law, Göteborg University, Postal: Box 640, SE 40530 Göteborg, Sweden
Abstract: Skriften fokuserar hotellbranschens specifika förutsättningar och bidrar till att förstå branschens utveckling, särskilt när det gäller personalområdet. Fältmaterial från 2001 respektive 2009 visar på både likheter och skillnader. De diskussioner som förs relateras till teori inom service management – som fokuserar serviceverksamheters särskilda betingelser – samt HRM – som tydligt adresserar hantering av personalfrågor. Andra teoretiska begrepp som lyfts in i diskussionerna är standardisering, utbildning, människosyn och humanism. I takt med att branschen och de verksamma förändras skapas nya förutsättningar och behov. Utbildning argumenteras få en allt viktigare roll att fylla inom framtidens hotellnäring. Humanistiska utgångspunkter och humaniora kan i sammanhanget få en särskild betydelse, dels för att stå sig i den allt hårdare konkurrensen, dels för att utmärka sig visavi tillverkningsindustri.
Keywords: Hotell; human resource management (HRM); service management; standardisering; utbildning; människosyn; humanism
62 pages, May 3, 2010
Full text files
22315 HTML file
Questions (including download problems) about the papers in this series should be directed to Maria Persson ()
Report other problems with accessing this service to Sune Karlsson ().
RePEc:hhb:gunwba:2010_418This page generated on 2024-09-13 22:18:17.