Rebecka Persson ()
Additional contact information
Rebecka Persson: Center for Education and Leadership Excellence, Postal: Stockholm School of Economics, Center for Education and Leadership Excellence, Saltmätargatan 13-17, P.O. Box 6501, 113 83 Stockholm
Abstract: Skalor från två svenska skolmyndigheter, som använts för att mäta rektorers pedagogiska ledarskap, undersöktes i syfte att utvärdera reliabilitet och validitet. Skalorna kommer från Skolverket och Skolinspektionen och har använts för självskattningar på Rektorsprogrammet respektive för lärares skattningar av rektorers ledarskap i Skolenkäten. Med data både från Rektorsprogrammet och från Skolenkäten, samt en ny datainsamling där alla skalor användes tillsammans, hittades stöd för att skalorna uppfyller konventionella krav om reliabilitet och validitet. Det innefattar att skalorna verkar mäta samma sak, har tillräckligt god precision och extern validitet i relation till läraromsättning. Skalorna bedömdes vara användbara både i praktisk verksamhet och i forskning, vilket dock villkoras av att hänsyn tas till att mätningar om rektors pedagogiska ledarskap beträffar två analysnivåer; lärare och skolor.
Keywords: Rektor; Skola; Ledarskap; Rektorsprogrammet
31 pages, February 18, 2023
Full text files
hastel2021_006.1.pdf Full text
Questions (including download problems) about the papers in this series should be directed to Helena Lundin ()
Report other problems with accessing this service to Sune Karlsson ().
RePEc:hhb:hastel:2021_006This page generated on 2024-09-13 22:18:21.