Scandinavian Working Papers in Business Administration

Working Papers,
Stockholm School of Economics, Center for Educational Leadership and Excellence

No 21/6: Ledarskapsmätning i skolan– en explorativ studie om svenska myndigheters mätningar av rektors pedagogiska ledarskap

Rebecka Persson ()
Additional contact information
Rebecka Persson: Center for Education and Leadership Excellence, Postal: Stockholm School of Economics, Center for Education and Leadership Excellence, Saltmätargatan 13-17, P.O. Box 6501, 113 83 Stockholm

Abstract: Skalor från två svenska skolmyndigheter, som använts för att mäta rektorers pedagogiska ledarskap, undersöktes i syfte att utvärdera reliabilitet och validitet. Skalorna kommer från Skolverket och Skolinspektionen och har använts för självskattningar på Rektorsprogrammet respektive för lärares skattningar av rektorers ledarskap i Skolenkäten. Med data både från Rektorsprogrammet och från Skolenkäten, samt en ny datainsamling där alla skalor användes tillsammans, hittades stöd för att skalorna uppfyller konventionella krav om reliabilitet och validitet. Det innefattar att skalorna verkar mäta samma sak, har tillräckligt god precision och extern validitet i relation till läraromsättning. Skalorna bedömdes vara användbara både i praktisk verksamhet och i forskning, vilket dock villkoras av att hänsyn tas till att mätningar om rektors pedagogiska ledarskap beträffar två analysnivåer; lärare och skolor.

Keywords: Rektor; Skola; Ledarskap; Rektorsprogrammet

31 pages, February 18, 2023

Full text files

hastel2021_006.1.pdf PDF-file Full text

Download statistics

Questions (including download problems) about the papers in this series should be directed to Helena Lundin ()
Report other problems with accessing this service to Sune Karlsson ().

This page generated on 2024-02-05 17:10:07.